Tasarımın Toplumsal Hafızadaki İzini Fotoğraflayan Sanatçı Metehan Özcan ile Tanışın!

Bu hafta NFT Person of The Week köşemizde, kent ve mekan ölçeğinde tasarım çalışmaları yapan, toplumsal hafızayı fotoğraflayan sanatçı Metehan Özcan var!

Metehan Özcan iç mekan ve görsel iletişim tasarımı alanlarında eğitim aldı. Çoğunlukla kent ve mekan ölçeğinde tasarım çalışmaları ile ilgileniyor. Tasarımın toplumsal hafızadaki izini fotoğraflayarak ve arşiv malzemeleri toplayarak sürüyor. Mekana dair teknik imgeleri, anı fotoğraflarını karıştırıp çoklu anlatılar kurmayı seviyor.

X kuşağı üyesi olarak, tek kanallı, siyah beyaz televizyon yayını, 36 poz fotoğraf filmi ve ansiklopedi yıllarında doğdum. Aile albümündeki, önemli günlere dair az sayıda fotoğrafa tekrar tekrar bakmaktan, saklayamayacağımız, geri dönüp bakamayacağımız kadar çok sayıda anlık görüntü ürettiğimiz bir döneme evrildik. Bu görsel yağmurunda, mekân deneyimleri ve temsilleri de iç içe geçmeye başladı.

İstanbul Haydarpaşa 1992-2023

Yaklaşık son on yıldır, çektiğim fotoğraflarla, bulduğum ve ilham aldığım fotoğrafları harmanlayıp, onları taklit etmeye başlamıştım. Bir kolajda bu görüntü kümelerini buluşturup katmanlı anlatılar oluşturuyordum. Dönemin ruhu içerisinde kaybolmak ve kısa süre de olsa, izleyicinin ayağını kaydırmak için. Kolajlarla karşılaşan kişinin anlık da olsa “Burası gördüğüm bir yer mi, yoksa daha önce gittiğim bir şehir miydi?” diye düşünme ihtimalinden heyecan duyuyordum.

Traktör dergisi için kapak fotoğrafı

Ekim 2022’den bu yana yapay zeka destekli programları ile mekan, mobilya ve grafik tasarım konularında melez imgeler üretmeye başladım. Grafik bir arayüz yerine metinle çalışıyor olmak, hafıza ve bilinçaltı yoluyla da çalışmayı mümkün kıldı. Bazen sadece metinle, bazen de çekmiş olduğum fotoğrafları referans göstererek görüntü kümeleri oluşturuyorum. Tekil, etkileyici bir imge üretmek yerine, AI destekli programın doğasına uygun çok sayıda alternatifler türeterek, kent, mimari ve görsel iletişim tasarımı üzerinden toplumsal belleğe değiniyorum.

Metehan Özcan (d. 1975) İstanbul’da yaşıyor. Bilkent Üniversitesi İç Mimarlık bölümünde lisans, Bilgi Üniversitesi Görsel İletişim Tasarımı programında yüksek lisans derecelerini aldı ve çeşitli üniversitelerde yarı zamanlı öğretim görevlisi olarak dersler veriyor. Özcan çoğunlukla Türkiye’deki modernist mekân tasarımı ve iletişimi konularıyla ilgileniyor.

Yakın dönem katıldığı sergiler;

Time Is Love; Bir Dünya Gezisi Sahnesi, Kethüda Hamamı, İstanbul, 2023

Maharetli Şeyler, Millî Reasürans Sanat Galerisi, İstanbul, 2022

İstanbul’da Şifa Bulmak, Karşı Sanat Çalışmaları, Taksim Yaklaşım Tüneli, 2021

Kristal Şato, Müze Evliyagil, Ankara, 2020

İzmir’de yaşıyor ve üretiyor: Kent Müellifleri, Studio-X Istanbul, 2018

Monomit, Galeri Nev, Ankara, 2018

Cümleden Öteye Bir Şehir Vardı, SALT Ulus, Ankara, 2016

Biz İnsan mıyız?, 3. İstanbul Tasarım Bienali, 2016

Deadlands, NURTUREart, New York, 2016

Hafıza Mekânları, 14. Venedik Bienali Uluslararası Mimarlık Sergileri Türkiye Pavyonu (2014) Sahibinden Sayfiye, Depo İstanbul, 2014

Lütfen Rahatsız Etmeyin, İstanbul Modern, 2013

Önceki

Crypt Gallery, Dijital Sanatı Otelde Hayata Geçiriyor

Sonraki

Proff & Moonbird İş Birliğinde Diamond Exhibition Başlıyor

Related Posts
Total
0
Share