Selçuk Artut NFTFIVE’da

NFT’ler hakkında en çok merak edilen 5 soruyu Selçuk Artut’a sorduk.

1- NFT dünyasını bir kaç cümle ile tanımlar mısınız?
NFT blok zincir teknolojisi üzerine kurulmuş bir dijitali ifade ediyor. Özellikle 2000’li yıllarda yaygınlaşan dijital sanatın biriciklik problemi çözme iddiasıyla ortaya çıkmış, tıpkı kripto varlıklarda olduğu gibi merkezi eşsiz bir ütopya arzu eden bir felsefesi bulunuyor. Sanatçı ve sanat piyasası ilişkilerinin yeni bir boyutta ele alınmasını sağlayan spekülatif bir yapı içeriyor.

2- NFT’ler ile yolunuz nasıl keşisti? 
NFT meselesi ortaya çıktığında konuyu önce inceleyerek temel prensiplerini anlamaya çalıştım. Kripto varlıklar üzerinden gelen bir ön bilgi mevcut olduğundan kendimi çok da yabancı hissetmemiştim. Ama enerji tüketimi üzerine ciddi bir kaygım oluştuğu için uzun bir süre aksiyona geçmedim. NFT dünyası gelişince buna olanak sağlayan yapılar içerisinde işler üretmeye başladım. 

3- NFT dünyasına yeni adım atanlara önerileriniz neler?
NFT üzerine söylenen çok şey var. Sağlıklı bilgiye ulaşmak için konuya yeni giriş yapanların uğraş vermeleri gerekiyor. NFT’nin sağladığı konfor alanı, birçok kişi için bu alanda iş üretme ve gelir getirme açısından önemli bir fırsat gibi gözüküyor olabilir. Ancak sürdürülebilir bir üretim modelinin oluşmasını sağlamak oldukça zor. Bir anda yükselen ve aynı an hızla ortadan yok olacak bir şey olması çok muhtemel.

4- NFT dünyasından en çok takip ettiğiniz isimler kimler? 
NFT dünyasına çok yakın plan takip ettiğim kimseler yok açıkçası. Akbank Sanat’ta düzenlediğimiz Dijital sanatta şimdi alternatif gerçeklikler NFT isimli sergi serisiyle işlerini uzaktan bildiğim ama sonrasında daha yakından tanıma fırsatı olduğum bir kitlenin işlerini ara ara takip ediyorum.

5- NFT’lerin geleceğine dair görüşleriniz neler? 
Tamamen bir belirsizlik diyebilirim. Geleceğe dair içinde bunca bilinenlikleri ve muğlaklıları barından bir alan için çok da büyük konuşmak istemem. Arkasında durduğu ütopyayı çok benimsemiş olsam da, işin içinde insan faktörü olunca ister istemez hedeflenen duruşu sergilemek oldukça zor oluyor. Yine de bu ekosistem içerisinde olmanın ve gelişmeleri takip etmenin önemli bir sorumluluk olduğunu düşünüyorum. Aksi taktirde gelecek dediğimiz noktaya vardığımızda, olan bitene çok yabancılaşmış bir biçimde bulabiliriz kendimizi. 

Selçuk Artut’la yaptığımız röportajın videosunu izlemek isterseniz:
https://www.instagram.com/reel/CqLPp81oHa7/

Selçuk Artut Kimdir?
Selçuk Artut (1976)’un sanatsal araştırmaları ve üretimleri insan-teknoloji ilişkisinin teorik ve pratik boyutlarına odaklanır.
Sanatçı, Medya ve İletişim üzerine doktorasını İsviçre’deki European Graduate School’da tamamlamıştır. Güncel olarak, Ses ve Etkileşim dersleri verdiği Sabancı Üniversitesi’nde Görsel Sanatlar ve Görsel İletişim Tasarımı programında doçent öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. 1998 yılından beri üyesi olduğu post-rock avangard müzik grubu Replikas ile bir çok albüm çıkarmıştır. Artut, 2016 yılında yaratıcı kodlama ve canlı kodlama teknikleri ile eserler üreten RAW (www.rawlivecoding.com) adlı görsel-işitsel performans ikilisini kurdu.
Artut’un kişisel sergileri arasında; Gözüm Üstünde, (küratör: Murat Çatık, Bilsart, İstanbul, Türkiye, 2021), Dystopie Sound Art Festival (İstanbul 2021 – 2019, Berlin, 2018), Duvarların Dili Olsa da Sussa, (Zilberman, İstanbul, Türkiye, 2020), Habituation, Zilberman, Berlin, Almanya, 2019), Sımsıkı, Zilberman Projects, İstanbul, Türkiye, 2016), Verisel Gerçeklik, (Zilberman Projects, İstanbul,Türkiye, 2014), Sonsuza, (Cda-Projects, İstanbul, Türkiye, Art Hong Kong, Hong Kong, Çin, 2011), A/B, Amerikan Hastanesi Sanat Galerisi “Operation Room”, (İstanbul, Türkiye 2010) katıldığı karma sergiler arasında ise; Muğlak Standartlar Enstitüsü: Enstitü İçinde Bir Enstitü, (Chicago Sanat Müzesi, Amerika, 2021), Tempo Incognito: Akışlar, Ritim ve Hareket Üzerine (küratör: Rana Öztürk, Depo, İstanbul, Türkiye, 2021), Dystopie Sound Art Festival (İstanbul, 2021 – eş küratör, 2019 – sanatçı, Berlin, 2018 – sanatçı), Aperion, Web Bienali, (küratör: İpek Yeğinsu, organize eden: Istanbul Sanat Müzesi, web projesi, 2020), Ses ve Görüntü Performansı, (Partiyi Kodlamak: Algorave, RAW, Alp Tuğan ile, Salt Beyoğlu, İstanbul, Türkiye, 2018), Olağan/Dışı, Contemporary Istanbul / Plug in Yeni Medya Bölümü, küratörler: Ceren-Irmak Arkman, İstanbul, Türkiye, 2018), Functional Art, (RAW, Alp Tuğan ile, Nara, Japonya, 2016), Wavelengths, Europalia Arts Festival, Belçika 2015), Moving Image, Zilberman Gallery, New York, Amerika, 2015) Art13 London (London, İngiltere, 2013), ICA London (Londra, İngiltere, 2012), 10. İstanbul Bienali: İmkansız Değil, Üstelik Gerekli: Küresel Savaş Çağında İyimserlik, (küratör: Hou Hanru, İstanbul, Türkiye, 2007) yer almıştır.
Kaynak: Galeri Zilberman İnternet Sitesi

Sanatçıyı İnstagram’da takip etmek isterseniz:
https://www.instagram.com/selcukartut/

Önceki

Pınar Sönmez NFTFIVE'da, NFT hakkında 5 sorumuzu cevaplıyor

Sonraki

Beden, mimari ve optik algı üzerine çalışan multidisipliner sanatçı Ahmet Rüstem ile tanışın

Total
0
Share